14 Kasım 2010 Pazar

TÜRK SİNEMASI HAKKINDA ESKİ BİR TARTIŞMA

He oldu, oldu... vardır kesin...
Berivan dizisinin çekimleri için Uludağ'da bir oteldeydik. Ben her senarist gibi Beloşino ordaydım. Bir gece rakı içiyorduk; masada yapımcımız Faruk Turgut, Sibel Can, Aytaç abi, Emre Kınay filan vardı. Bir ara muhabbet Türk sinemasına doğru dümen kırdı. Faruk ciddi ciddi bir Türk sinemasının varlığından bahsediyor, diğerleri de doğal olarak ona katılıyorlardı. Sanırım patavatsız bir şeyler söyleyebilecek kadar rakıyı kaçırmıştım; ama sağduyumu koruduğuma hala bile inanıyorum. Türk sineması diye bir şey yoktur diye cırladım aradan. Sessizlik... Faruk'un saçları dimdik oldu, Halit Refiğ filan dedi sinirlenerek. Nasıl n'olamaz Türk sineması!? Ama artık ben gazı almıştım, Halit Refiğ'in İtalyan yeni gerçekçiliğinin Anadolu taşra bir esinlenmesi hatta takliti olduğunu yumurtladım. İyice kızdı, Emre Kınay'da biraz kızdı hatırlıyorum. Beni köşeye sıkıştırmak için Yılmaz Güney'i ileri sürdüler. Saçmalamaya devam ettim; dedim ki, Yılmaz Güney Türk sineması değildir. Bireysel bir çabaydı, Yılmaz Güney, Yılmaz Güney sinemasıdır! Adam kendi yaptı bunu Türk sinemasına mal etmek anlamsız. Tartışma uzamış ama anlaşamamıştık. Hatta o gece dargın ayrılmıştık. Benim kafayı bulup saçmaladığımı ya da bilmişlik yaptığımı konuşarak kendilerini teselli etmişlerdir. Ama yıllar sonra yine söylüyorum: Türk sineması diye bir şey yoktur!


Ama Türk Sineması yoktur sonucuna nasıl vardın diye sorar, asal yanıtımı ve bunu destekleyen savı almak isterseniz; en basit tarifi ile şu olurdu: Türk sineması ucuz avantürler ve naif duygusal filmlerden birden bire entel filmlerine sıçramıştır. Şoför Nebahat'ten, Bir Kadın'ın Anatomisi'ne, Salkım Hanım'ın Taneleri'ne. Ne oluyor yahu? Ara geçiş yoktur Türk Sinemasında. Ne bir cinayet filmi var adamakıllı, ne de bir ajan filmi. Üstelik böyle bir ülkede. Bizans var İstanbul gibi bir şehir var elde ama uyduruk korku filmlerinden başka bir şey görmedik. Onlar da zaten yeni filmler. Böyle bir sinema olamaz. Türler tarihi olmayan bir sinema yoktur. Türkler film çeker o başka.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder